måndag 4 juni 2012

Another shitty day in Africa

I dag har det varit en tung och jobbig dag med ett jävla (excuse my French) skit väder!

NOT!!!

Jag har haft en fantastisk dag och det har varit helt underbart väder! Vinter?! Inte idag i alla fall.

Ja, det började lite tråkigt när Eilika och jag fastnade i en bilkö på väg till skolan. Det hade varit en riktigt otäck motorcykel olycka precis efter Dixies. Julius och Astrid körde förbi strax efter den hade inträffat och enligt Julius så hade bilen förmodligen kört in i motorcyckeln och föraren hade flugit säkert 20 meter. När Eilika och jag kom förbi så var det ambulanser, poliser och brandkår där. Motorcyklisten låg på en bår och var omringad av ambulanspersonal etc. Hela fronten på motorcykeln var helt mosad. Bilen såg vi inte till. Usch!

I alla fall sedan började den braiga dagen! Släppte in Eunice som städat huset idag. Lyx! Skrev ut lite papper till banken och packade i hop Julius simsaker och eftermiddagsmål. Sen körde jag till banken i Fish Hoek. Det var världens tjocka i morse. Såg knappt 10 meter framför mig.

Efter banken så tankade jag bilen och sedan körde jag mot Hout Bay. Jag och bästa Sofia hade en lunchdate på The Lookout Deck i Hout Bay. När jag precis kommit över berget så var dimman borta. Eller snarare, den stannade kvar hemma hos oss men jag körde i från den. Så det var inga problem att ta Chapmans Peak till Hout Bay! Och den vägen är såååå vacker. Titta bara!



Hout Bay!


Chapmans Peak drive.

Punktliga svenskar som vi är så kom Sofia och jag precis samtidigt och prick kl 12 till restaurangen. Som bestämt! Sen åt vi smarriga räkor med sweetchilisås till förrätt och musslor i vin- och gräddsås till huvudrätt. Avslutades med varsin kopp kaffe. Det blev mycket prat! Skönt att få prata av sig på sitt modersmål ibland. Tack Sofia!


Inget fel på utsikten. Restaurangen ligger mitt i hamnen.

Efter dryga 2 timmar så körde jag mot Tokai för att hämta Julius från skolan och köra honom till träningen. När jag släppte av honom i Newlands så var det 28C varmt! Förskräckligt otäck vinter! Körde vidare över Boyes Drive till Fish Hoek för att hämta Eilika från fritis.

Gick ur bilen och tog några foton från Boyes Drive. Jag hade ju ändå kameran med mig och det var ju en så fantastiskt vacker dag.


Table Mountain och Devils Peak i bakgrunden.



Kalk Bay och Simonstown från Boyes Drive.


Ännu något vakert ;) Eilka gör läxan och dricker choklad mjölk (därav den fina mustaschen)!


Och som om jag inte fått nog av allt vackert idag så bjöds vi på en helt fantastisk måne till middagen. Tyvärr har maken snott med sig zoom objektivet men fotot blev inte helt fel ändå.

Ja, så här kan en helt vanlig vardag se ut här i Kapstaden! Inte alla dagar naturligtvis, men idag så! Så lyckligt lottad är jag!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar